Harken

Veljekset Peter ja Olaf Harkenin vuonna 1967 käynnistämä ”autotallifirma” on kasvanut vuosikymmenien aikana maailman johtavaksi purjeveneiden kansihelojen ja lisävarusteiden valmistajaksi. Innovaatioistaan kuuluisa Harken dominoi markkinoita maailman huippupurjehdustapahtumien areenoilla. Harken on johtava tuotemerkki America’S Cupin, Volvo Ocean Racen, olympialuokkien maailmancupin ja monien muiden regattojen yhteydessä. Harken tarjoaa alansa edelläkävijän ratkaisuja kaikenkokoisille purjeveneille optimistijollista aina megajahteihin asti. Harkenin nousu viiden plokimallin tuotevalikoimasta maailman johtavaksi purjeveneiden helottajaksi on ollut vauhdikas monessakin mielessä.

Tässä joitakin otteita värikkäästä historiasta: 1966 Peter Harken rakentaa ensimmäiset kuulalaakeriplokit Wisconsin-Madisonin Yliopiston tiloissa ja myy niitä purjehtijaystävilleen 5-10 dollarin kappalehintaan. Veli Olaf ajaa Georgiasta auttamaan tuotannossa yliopistojen lomien aikoina. 1967 Veljekset Harken perustaa Vanguard –veneveistämön. 1968 Harkenin blokit siirtyvät oman tuotemerkin alle, että kilpailevat venevalmistajatkin voisivat paremmin käyttää niitä omissa veneissään. 1968 Harkenin tuotteet auttavat Buddy Fredrichsin (Louhi) ja Lowell Northin (Star) kultamitaleille Mexico Cityn Olympiaregatassa. 1968 Bruce Kirbyn kritiikki One-Design and Offshore Yachtsman –lehdessä ”vaarallisen herkkiä ja nopeita” Harken-plokeja kohtaan käynnistää huikean Harken–buumin. 1968 viisi plokimallia Harkenin tuotevalikoimassa. 1969 Veljekset Harken palkkaavat Harkenin ensimmäisen työntekijän. Rose Sorensen hallitsee toimistorutiinit, valinta tapahtuu nopean haastattelun perusteella. Rose Sorensen on tänä päivänä Harkenin henkilöstöpäällikkö ja johdon sihteeri. 1969 Kansainvälinen 470 –luokka lanseerataan ja Vanguard rakentaa 350 venettä ensimmäisen vuoden aikana.

1972 Harken heloittaa 34 Kielin olympiaregattaan osallistuvaa venettä 22 eri maasta. Harkenin helat avustavat purjehtijoita kultamitaleille Star-, Soling-, Tempest-, Louhi- ja Flying Dutchman –luokissa.1974 470 –luokka saa olympiastatuksen ja Harken / Vanguard tekee yhteistyötä kansainvälisten huippupurjehtijoiden kanssa. Lopputuloksena syntyy paitsi erinomainen 470-veneen kansi-layout, niin myös hurja määrä erinomaisia kontakteja. Harkenista on tullut alansa johtava innovaattori ja veljekset Harkenin humoristinen ote elämään ja bisnekseen saavuttaa maailmanlaajuisen maineen, joka yhä tänä päivänä kasvaa. 1975 Harkenin veljekset piirtävät uuden voittaja –Finnin Vanguardille ja John Bertrand (US) sekä Bill Allen purjehtivat uudet veneet USA:n mestaruuksien kaksoisvoittoon. Kohua herättäneet pehmustetut hengaushihnat (”pussy straps”) tulevat jäädäkseen. 1976 Kingstonin (Montreal) olympiaregatta – Harkenin menestys olympiavesillä saa jatkoa.

1985 Peter Harken loukkaantuu jälleen jääpursionnettomuudessa. Sairaalassa ollessaan hän kehittelee helppokäyttöisempiä sairaalalaitteita ja parantaa pyörätuolinsa laakerointia. 1986 Vanguard myydään. Veistämö on yhä tänä päivänä yksi maailman johtavista kevytveneiden valmistajista. 2007 Harken täyttää 40 vuotta. 2007 Harken varustaa 11 kahdestatoista America’s Cup veneestä Valencian kaikkien aikojen regatassa. 2007 SAIL –lehden julkaisija Don Macaulay: ”Kun kuulen, että Harkenilla on juhlat, maksani alkaa täristä…” 800 ihmistä juhlii Harkenin neljää ensimmäistä vuosikymmentä yrityksen Pewaukeen tuotantotiloissa, missä vieraille esitellään yrityksen tuotantoa vuosikymmenten varrelta aina viimeisimpään teknologiaan saakka. Juhlinta jatkuu pitkälle seuraavan päivän puolelle.

SmartBoat One Blue Performance

Tilaa uutiskirjeemme ja saat 15% alennuksen seuraavasta normaalihintaisesta ostoksestasi!

Minua kiinnostaa