Milloin minun tulee huoltaa pelastusliivini?
Spinlock neuvoo tarkistamaan pelastusliivit vähintään kerran vuodessa. Myös silloin, kun olet käyttänyt niitä vain vähän. Paljon käytössä olleita liivejä suositellaan tarkastettavaksi kolmen kuukauden välein tai erityisesti ennen pidempiä purjehduksia tai kilpailuja.
Nämä tarkastukset voit tehdä itse noudattamalla Spinlockin ohjeita. Erityistä huomiota tulee kiinnittää kaikkiin komponentteihin, kuten CO2-pulloihin, valoihin ja lisätarvikkeisiin, kuten MOB-paikannuslaitteisiin. Mutta jos olet epävarma, voit viedä liivisi valtuutetulle jälleenmyyjälle tarkistettavaksi ja huollettavaksi.
Tärkeimmät tarkastettavat asiat:
PÄÄLLYSKANKAAT – Huuhtele tai pyyhi puhtaalla vedellä ja tarkista mahdollisten viiltojen tai repeytymien, kulumisen tai lämpö- ja kemiallisten vaurioiden varalta. Älä käytä voimakkaita kemikaaleja pelastusliivin puhdistamiseen, koska ne voivat vahingoittaa materiaaleja. Tarkista kaikki ompelualueet vaurioiden tai repeytymien varalta saumojen vierestä. Päällyskangas voi altistua enemmän rasitukselle kuin luulet, jopa varastoinnin aikana.
KEUHKO – Täytä pelastusliivisi käyttämällä puhallettavaa täyttöputkea. Jätä liivi 24 tunniksi kuivaan valvottuun tilaan. Keuhkon paineen lasku tänä aikana saattaa osoittaa, että se ei ole enää turvallinen. Tarkista täyttöputki vuotojen varalta keuhkon ollessa vielä täynnä asettamalla putki veden alle ja tarkistamalla, onko ilmavuotoa osoittavia kuplia. Jos havaitset merkkejä vuodosta, vie pelastusliivisi lähimpään huoltokeskukseen korjattavaksi.
OSAT – Tarkista kaikki komponentit vaurioiden ja kulumisen varalta. Tarkista, että pelastusliivien yhteensopivat lisätarvikkeet, kuten veitset, MOB-laitteet, pelastusköydet, on testattu ja asennettu oikein valmistajien ja Spinlockin ohjeiden mukaisesti. Ohjeet löytyvät nettisivujemme tuotesivuilta ja Spinlockin YouTube-kanavalta.
PYLON LIGHT – Varmista, että Pylon-valo toimii edelleen pitämällä testipainiketta painettuna. Jos navoissa on merkkejä korroosiosta, tämä tarkoittaa, että kosteat olosuhteet ovat aktivoineet valon ja kuluttaneet akun loppuun.
LUME-ON-VALOT – Testaa Lume-On-valot levittämällä liittimiin vettä. Jos korroosiota esiintyy, kosteat olosuhteet ovat todennäköisesti kuluttaneet akkua. Jos valo on rikki, poista vanhat ja vaihda uusiin.
ROISKEHUPPU – Varmista, että roiskehuppu on edelleen kiinni ja kaikki ompeleet ja soljet ovat kiinni, tarkista, ettei kankaassa ole vaurioituneita kohtia. Jos huomattavia vaurioita havaitaan, huppu voidaan vaihtaa itse.
LAUKAISUSARJA – Varmista, että kaikki laukaisupään merkkivalot näyttävät vihreää ja että siinä ei ole korroosiota. Jos merkkivalot ovat punaisia, laukaisupää, sylinteri tai molemmat on vaihdettava. Tarkista laukaisusarjan viimeinen käyttöpäivämäärä, jos se on umpeutunut, vaihda se välittömästi. Varmista, että laukaisupää ja CO2-sylinteri on ruuvattu tiukasti paikoilleen.
SYLINTERI – Varmista, että sylinterissä ja liitoksen ympärillä ei ole korroosiota. Varmista, että sylinteri on ruuvattu tiukasti.
Lisätietoja info@sailtech.fi tai 09 6824950.